Translate/Μετάφραση

2 Ιουλ 2016

Η ΠΡΩΤΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ


Πριν από εκατόν είκοσι οκτώ χρόνια, στις 19 Μαίου του 1888, πραγματοποιήθηκε η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης. Ενώθηκε εκείνο το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής που έλειπε στο σιδηροδρομικό δίκτυο από τα Σκόπια, μέχρι το σερβικό σταθμό, που για χρόνια επιβράδυναν την κατασκευή του οι Τούρκοι.

Η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης γιορτάστηκε στις 19 Μαίου 1888 στη Θεσσαλονίκη με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στα εγκαίνια ήρθαν με τον πρώτο συρμό από το Βελιγράδι πάνω από 100 εκπρόσωποι της υψηλής ευρωπαϊκής κοινωνίας. Η ιδιαίτερη έμφαση των ξένων στο γεγονός αυτό κρύβει το μεγάλο ενδιαφέρον του ξένου κεφάλαιου για τη Θεσσαλονίκη, ως το σημαντικότερο διαμετακομιστικό κέντρο Ανατολής και Δύσης.


Το παραπάνω γεγονός εξυπηρετούσε πρώτ' απ' όλα τα γεωπολιτικά συμφέροντα των μεγάλων δυνάμεων τα οποία γίνονται πραγματικότητα με τη βαθμιαία μετατροπή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε ημι-αποικία του ξένου κεφαλαίου, στο τελευταίο τέταρτο του περασμένου και στις αρχές του αιώνα μας.

Με τη σιδηροδρομική σύνδεση επιταχύνεται η σταδιακή σύνδεση της μακεδονικής οικονομίας με το διεθνές οικονομικό σύστημα, που είναι μέρος της περιφέρειας του ευρωπαϊκού εμποροχρηματιστικού κεφαλαίου.

Τα βιομηχανικά προϊόντα των προηγμένων βιομηχανικά ευρωπαϊκών χωρών και των ΗΠΑ κατακτούν την αγορά της Μακεδονίας. Τα ντόπια αγροτικά προϊόντα αντιμετωπίζουν τον ανταγωνισμό των φθηνότερων αγροτικών προϊόντων των υπερπόντιων χωρών, αλλά και τα υψηλά κόμιστρα.

Η εφημ. "Φάρος της Μακεδονίας", εκφραστής των παραδοσιακών οικονομικών και κοινωνικών κύκλων, που ήθελαν να διατηρήσει η Θεσσαλονίκη την προνομιακή της θέση, ως μοναδικού φυσικού συνδέσμου στο διαμετακομιστικό εμπόριο, είδε το γεγονός αρνητικά.

Τελικά όμως, παρ' όλες τις επιπτώσεις, ο σιδηρόδρομος αποδείχτηκε πραγματικός καταλύτης στο Μακεδονικό χώρο. Αναπτύχθηκε η κατασκευή δρόμων από την επαρχία προς το κέντρο και η εμπορευματοποίηση της παραγωγής. Εμπορικοί και χρηματιστικοί κύκλοι της Κεντρικής Ευρώπης προώθησαν ιδιαίτερα την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου με σκοπό να ευνοήσουν τις εμπορικές συναλλαγές της περιοχής, σε βάρος των συμφερόντων των ναυτικών δυνάμεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου